loader
yükleniyor...

DÜŞÜNSENİZE EGZOZ YOK - ELEKTRİKLİ ARAÇLAR ÇOK YAKINDA

Elektrikli araçların düşündüğümüzden de hızlı hayatımıza gireceğini düşünüyorum.

DÜŞÜNSENİZE EGZOZ YOK..

Yeni elektrikli arabaların düşündüğümüzden de yakında olduğu kanaatindeyim. Arabada debriyaj yok, şanzıman yok, depo yok hatta bizim için kritik önemde olan egzoz bile yok.  İzmirden Ankaraya 40 TL lik yakıtla gidebiliyorsunuz.

Türkiye de benzin ve dizel olarak arabaya yatırım yapmaya devam ederken dünyada pek çok üretim bandında artık fosil yakıtlı araç üretilmediğini tamamen benzinliye geçildiğini hayretle izliyoruz. Biz bu pazarda tüketmeye devam ettikçe de elektrikli araçlar piyasaya tam anlamıyla gelmeyecek.

Örneğin Kia Avrupa pazarında tamamen elektrikli aracını ciddi miktarda satıyor. Ama Türkiye pazarına getirmiyor. Diğer markalar içinde pek çok örnek verebiliriz. Bunun bir çok sebebi var ama en baştaki sebep hala diğerlerini alıyor olmamız.

Araçlarda dış görünümün haricinde pek çok değişiklik olacak, daha çok yazılım ve elektronik aksamın yanında temel bazı noktalar tamamen ortadan kalkacak. Bizim için bunlardan en kritik olanı bence egzoz çünkü bununla geçmiş yıllarda o kadar uğraştık, o kadar önemsedik ki bütün yatırım boşa gidecek diye düşünüyorum. Cilaladık parlattık, ihtiyaç olmadığı halde sahte ikinci egzozu yaptık, patlatıp ses çıkartarak mahalledeki kızların dikkatini çekmeye çalıştık vesaire… şimdi bize dönmüş diyorlarki sana bir araba vereceğim egzozu yok. Bunalım sebebi. Bütün yatırım boşa gitti.

Tabi sadece bu da değil, debriyaj, debriyaj seti yok, depo yok basıyorsun gidiyor, bırakıyorsun duruyor. Çok çabuk hızlanıyor. Ses yok, manitalara çaktırmadan nasıl duyuracağız kendimizi. Bütün bunların yerine bol bol akü ve yazılım var.

Düşünün İzmir yada İstanbuldan çıktınız Ankaraya kadar 40 TL lik elektrik tüketimi ile gidebileceksiniz. Herkes menzil sıkıntısından bahsediyor ama çoğumuzun günlük menzili 30-50 km yi aşmıyor. 100-200 de de sıkıntı yok. Yılda birkaç kez tatile gidecekseniz 40 dakikada yüzde 80 e kadar şarj edip tekrar devam edebiliyorsunuz. Yüzde 80 e kadar yakıt tasarruf demek. Şöyle bir hesap yapalım yıllık 30.000 km yapan bir kullanıcı için dizel araca sahipsiniz tüketiminiz yüzde 5 yakıt tüketiyor aracınız. Yaklaşık 10.000 tli lik yakıt tüketimiz var. Bunun 2000-2500 TL ye düşeceği öngörülüyor. Yıllık kazancınız 7-8 bin TL.

Ayrıca daha sessiz ve titreşimsiz çalışan bir motorun kullanım kolaylığı olacağını düşünüyorum. Henüz bir deneyimim yok. Yerli otomobilde son durum nedir bilemem. 2022 hedef var idi ama hükümet kaynakların boşa sarf edilmemesi için yapabiliyorsa yerli otomobili ama gecikecek ise de ithal ve Türkiyede üretilen elektrikli araçların önünü açacak önlemleri bir an önce almalıdır.

Biz tüketiciler açısından bakarsak, elimizdeki dizel ve benzinlilerin gelecek 5-10 yıl içinde ciddi değer ve itibar kaybedeceğini öngörmemek mümkün değil. Stratejimizi buna göre kurmak ve yatırımlarımız ona göre planlamak gerek.

Bütün bunlara sigorta penceresinden bakarsak, zorunlu trafik sigortasında kısa vadede büyük bir değişikliğe sebep olacağını düşünmüyorum. Kasko sigortası şartları bakımından şirketlerin özellikle elektrikli motor ve akü konusunda nasıl teminat içerikleri ortaya koyacağını göreceğiz.

Son olarak bir mucit aranıyor. Mevcut araçları elektrikliye çevirecek bir mucit. Bunun için çalışan bazı mühendisler olduğunu biliyorum ama teknik olarak ne kadar mümkün bilemem. Bunu da ancak bir Türk mucidin yapabileceğini düşünüyorum.

Daha az egzoz dumanı, daha yeşil bir dünya ve hepinize sağlıklı günler dilerim.

Erol ÖZMEN